سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

داشمندان سالها قول سفر در زمان را داده بودند و حالا، جیمز وب موفق به انجام آن شده. سفر به ۱۳ میلیارد سال پیش! اولین عکس تمام رنگی این تلسکوپ پیشرفته، با استفاده از طیف مادون قرمز، تصویری از ۱۳ میلیارد سال پیش کهکشان‌های جهان نشان می‌دهد.

به گزارش همشهری‌آنلاین؛ تصویری از خوشه کهکشانی smacs  که اولین میدان عمیق جهان شناخته می‌شود و به گفته ناسا، ما عملا داریم تولد بخشی از جهان را مشاهده می‌کنیم. فاصه زمین تا این خوشه کهکشانی، ۴.۶ میلیارد سال است اما پدیده عدسی گرانشی سبب شده نورهای منتشر شده در ۱۳ میلیارد سال پیش را ببینیم.

به گفته ناسا کافی است یک دانه شن را نوک انگشت بگیرید و دستتان را بکشید؛ میدان دید این عکس نسبت به کل جهان همین اندازه محدود است! جیمزوب این تصویر را با ۱۲.۵ ساعت نوردهی به یک دوربین فروسرخ پیشرفته و تلفیق چند عکس در طول موج‌های مختلف ثبت کرده.

مقایسه جزئیات عکس جیمزوب در مقایسه با تلسکوپ هابل، نشان می‌دهد که بشر موفق شده به اعماق جهان نفوذ کند و میلیاردها سال پیش در زمان به عقب برود. تصویر جیمزوب ما را به آستانه شکلگیری حهان میبرد. جایی که بر اساس برآوردها، بیش از ۱۳ میلیارد سال پیش، جهان فعلی با یک انفجار شکل گرفته.

جیمزوب نه تنها می‌تواند راز شکل گیری جهان را معلوم کند، بلکه ممکن است نشانه‌هایی از زندگی در این جهان بی انتها پیدا کند. حهانی که بعید از ما در آن تنها باشیم!

نظرات

• نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 22
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    42 5
    خیام نبودی ببینی
  • US ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    15 4
    افرین
  • مهدی IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    8 4
    من که متوجه نمیشم چجوری، اصطلاحات بکار رفته علمی هست، مثلا میگه چند ساعت نوردهی به فروسرخ یا مثلا گرانش عدسی برام نامفهومه
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    21 2
    ما.یعنی کل کهکشان راه شیری .درمقابل کل جهان مثل یه دونه ارزنیم.درمقابل کل کهکشان راه شیری...پس هیچ.
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    19 4
    بسیار جالب بود ممنون
  • بابک IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    26 6
    رسدآدمی به جایی که به جز خدا نبیند
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    25 7
    خیلی جالب کاش انسانها ببیند دنیا چقددددر بزرگ وما کوچک هستیم. انقد ب خودمون نبالیم.
  • علی IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    31 3
    سلام بله دنیا داره به کجاها سفر میکنه وخیلی ها هنوز اندر خم یک کوچه مانده اند
  • مهدی. IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    56 4
    درود برجمیز وب درود برناسا.ودرود بر دانشمندان ناسا.
  • ابراهیم بلیغی IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    45 8
    الله اکبر، تنها کلمه ی است که میشه به زبون آورد.
  • علی IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    13 26
    ماکه نفهمیدیم چجوری از چند میلیارد پیش عکس گرفته؟
    • Diamontor IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      6 0
  • مجیدفرهمند US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    79 6
    ‍ 🤲﷽🤲 ابتدا اینکه جهان که انتها و عمق ندارد ...جیمز وب ، به یک ونیم میلیون کیلومتری زمین رسید،فرزندان ما هنوز در دانلود لاک پشتی نرم افزار شادِدرسی (خییییلی شاد)دروسشان کلافه اند البته شاد و کلافه !!!! ما فقط عاشق اسمهای قشنگیم،ما استاد نما کاری هستیم.
    • میرزا ابول دراز IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      14 4
      پراید پراید
    • مرتضی شمس IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      5 3
      فاصله زمین تا اونجا 13میلیارد سال نوریه ( سال نوری؛ مقدار میافت طی شده با سرعت نور طی یک سال) پس تصویر و نوری که از اونجا الان به ما میرسه الان ، متعلق به 13میلیارد سال پیشه
  • مجیدفرهمند US ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    13 16
  • صلاح IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    16 9
    بر اساس رنگ و نور این ستاره ها دارن مشخص میکنن مال چند سال پیشه چون رنگ به اندازه انرژی و جرم ستاره ربط داره و متفاوتند. خواهشاً فاز دانشمند نگیرین و هی نظریه پردازی کنین . و میگیم چجوری میدونن مال چند سال پیشه. چیزی نیست که من یا شما بتونیم درکش کنیم باید مطالعه داشته باشیم.
    • مهدی IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
      2 16
  • نیایش IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    4 6
    من خیلی منتظر بودم ببینم عکسارو واقعا شگفت انگیزه .... کامل البته منتشر نشده کشف ناشناخته ها حیرت انگیزه واینکه تنها نیستیم خیلی جالبه ...منتظر اخبار عکس و فیلم جدید میمونیم
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    12 5
    وقتی انسان با فکر خودش می‌ره جلو میشه این و ما نظاره گر تحلیل رفتن آرزو عمر و جوانی
  • افسون IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    31 7
    شدیدا منتظر عکس های جدید ارسالی هستم.
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    13 2
    خیلی زیباست
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    17 1
    عالی بود. عالی بود. عالی بود. ازین خبرها زیاد بگذارین . روح انسان تازه میشه .
  • حسن IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲